loading...
حرف حق جواب نداره...
بنده خدا بازدید : 93 شنبه 27 مهر 1392 نظرات (1)
سرویس اجتماعی«فردا»: مرتضی طلایی می گوید کهامروز اگر دنبال راه درمانی برای بیماری های جامعه باشیم ، اصلی ترین نقطه اصلاح نهاد خانواده است.
مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر اسلامی تهران در همایش خلاقیت و نقش خانواده در امنیت اجتماعی که در تالار ادب اصفهان برگزار می شد ، با بیان این مطلب اظهار داشت : رابطه مستقیمی بین خانواده ، امنیت و جامعه سالم وجود دارد زیرا امنیت در یک جامعه سالم پیدا می شود و جامعه سالم از طریق خانواده سالم دست یافتنی است .
وی با اشاره به حلقه های مفقوده امروز جامعه ایران گفت : یکی از این حلقه های مفقوده این است که هریک از ما احساس می کنیم باید کلاه خودمان را بگیریم و کاری به دیگران نداشته باشیم و متاسفانه در جامعه امروزی ما ، زندگی گروهی در حال تبدیل شدن به هسته ای و آپارتمان نشینی است.
نایب رییس شورای شهر تهران تصریح کرد : این نوع زندگی این پیامد را به جامعه می رساند که در جامعه ای که همه به فکر خودشان باشند و کاری به دیگران ندشته باشند ، نمی توان دم از رسیدن به خانواده و زندگی سالم بزنیم زیرا بنیان این گونه خانواده ها معیوب است.
وی با بیان این که خانواده کوچک ترین و مهم ترین نهاد اجتماعی است اظهار داشت : خانواده ها در یک جامعه سالم مانند سلول های بدن انسان هستند که در کنار یکدیگر به جامعه مفهوم می دهند.
طلایی با اشاره به رشد شدید جمعیت در دهه شصت اظهار داشت : نسلی که در دهه شصت مانند یک گلوله برف وارد جامعه ما شد ، امروز تبدیل به بهمنی شده که جامعه را با مسائلی مانند اشتغال ، ازدواج و مسکن مواجه کرده که نتوانسته ایم این سه مساله را مدیریت کنیم و بیست سال بعد این نونهالان دهه شصت تبدیل به کهنسالانی می شوند که عصا بدست در شهرها ما دیده می شوند .
وی با انتقاد از افزایش سن ازدواج و افزایش طلاق در جامعه گفت : چرا باید سن ازدواج پسرها به 30 و 35 و سن ازدواج دخترها به 25 سال برسد و آیا پسری که در 35 سالگی با دختر 25 ساله ازدواج می کند، آیا می توانند با فرزند خود وقتی به 15 سالگی رسید ارتباط برقرار کنند .
نایب رییس شورای شهر تهران با بیان این که دچار گسست و انقطاع نسلی شده ایم تصریح کرد : این روزها شاهد دانشجویان و همچنین پدر و مادرهایی هستیم که نمی توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند . از سوی دیگر در حالی که در فرهنگ ما پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برکت و نعمت فامیل محسوب می شدند ، امروز شاهد هستیم که در شرط ضمن عقد برخی زوج ها این مساله وارد می شود که با پدر و مادرت نمی توانی زندگی کنی .
وی به دیگر آسیب های خانواده در جامعه امروزی اشاره کرد و گفت : پیامدهای مهاجرت در سطح کلان جامعه ما را دچار اشکال کرده و منجر به ظهور پدیده دیگری به نام حاشیه نشینی شده است.
طلایی خاطرنشان کرد: هنر زن در استحکام بنیان خانواده بسیار تاثیرگذار است و با مطالعه سیر تغییر و تحولات در نظام اجتماعی کشورهای غربی درمی یابیم ، غربی ها در مسیری که در پیش گرفته بودند به بن بست رسیده اند و اکنون نزدیک به یک دهه است که در حال برگشت به نقش آفرینی های سابق نهاد خانواده هستند .
وی با ذکر نتیجه ای از بررسی های میدانی در خصوص آسیب دیدگان طلاق در کشور گفت : این بررسی میدانی نشان می دهد به میزان کاهش و ضعف کارکرد معنویت و باورهای اعتقادی در نهاد خانواده ، آسیب های خانواده ها بیشتر شده است . همچنین کاهش عاطفه ، مهر و محبت در خانواده ها و بها ندادن زوجین به یکدیگر ، دیگر عامل مهمی بود که سبب طلاق در بین خانواده ها جامعه ما می شود.
این پژوهشگر اجتماعی جامعه را زیربنا و زیرساخت دسترسی به همه ابعاد امنیت دانست و افزود : جامعه یک موجود زنده است و حیات و ممات دارد ، که در این بین مناسبات اجتماعی ، ارتباطات و غیره امنیت اجتماعی را تنظیم می کند.
وی امنیتی اجتماعی را محصول نهاد خانواده دانست و افزود : خانواده به فرزندان خود از طریق تربیت و افزایش مهارت های اجتماعی ، می آموزد در جامعه چگونه رفتار و اثر داشته باشد.
طلایی تاکید کرد : خانه زایشگاه و پرورشگاه نیست بلکه دانشگاهی است که علم و تجربه باید در خدمت تعالی قرار گیرد .
وی حرکت به سمت شهر قرآنی را نیازمند رسیدن به جامعه قرآنی دانست و افزود : در جامعه امروزی ما نقش خانواده ها مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که همین خانواده ها می توانند بیشترین کارکرد را در حل همه معضلات اجتماعی و در نتیجه آن، رسیدن به شهر قرآن ایفا کنند.
نایب رییس شورای شهر تهران با بیان این که امروز جوانان ما الگوهای خوبی برای رشد و تعالی ندارند تاکید کرد : زمانی معلمی انتخاب اول کودکان برای شغل آینده خود بود ولی امروز انتخاب چندم شده است.
وی با انتقاد از برخی قهرمان سازی ها در کشور گفت : چرا تاکنون یک معلم را که در طول یک سال تحصیلی، فرزندان این جامعه را تربیت کرده و دانش آموزانی صالح به اجتماع تحویل داده، به عنوان قهرمان ملی معرفی نکرده ایم که در نتیجه آن امروز الگوی رفتاری جوانان ما کسانی شده اند که وقتی به گذشته آن ها نگاه می کنیم، متاسف می شویم و باز با نگاهی به جایگاه کنونی معلمان ارزشمند کشور ، تاسف می خورم که امروز معلم در جامعه چنین جایگاهی پیدا کرده است.
طلایی توجه همگان به جنگ نرم دشمن را خواستار شده و افزود : دشمن با جنگ نظامی نتوانست جامعه مستحکم اسلامی ما را نابود کند و امروز از طریق جنگ نرم به جنگ اعتقادات ایرانیان آمده است . به راستی این همه شبکه فارسی زبان با تبلیغ فرهنگ و محصولات غربی چه جایی را هدف گرفته اند ؟
کشور نیازمند جهاد اجتماعی است
وی جامعه امروزی ایران را نیازمند جهاد اجتماعی دانست و افزود : تغییر و یا کم رنگ شدن ارزش ها و یا رفتارها، عامل تغییر رفتار شهروندان است و به اعتقاد من وظیفه رسانه ها و نهادهای فرهنگی اجتماعی این است که به کمک نهاد خانواده آمده و در راه آموزش و بازپروری ارزشهای فراموش شده قدم بردارد.
 
طلایی در پایان ضمن قدردانی از انجمن مطالعات خانواده برای برگزاری این همایش گفت : امیدوارم این همایش ها به کارگاه هایی برای توانمندسازی خانواده ها تبدیل شود .
برچسب ها طلایی , آسیب , اجتماعی , مردم , طلاق ,
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مرتضی در تاریخ 1392/07/27 و 12:00 دقیقه ارسال شده است

سلام وب خوبی داری خوشحال میشم یه سربهم بزنی


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بیا تو انجمن حرف حق بزن http://harfehagh.rozblog.com/Forum
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    آیا با ادامه ی فعالیت های هسته ای موافقید؟
    این سایت را چطور ارزیابی می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 75
  • بازدید سال : 1,061
  • بازدید کلی : 7,343
  • کدهای اختصاصی

    پیغام ورود و خروج